Der Freischütz
(„Wolny Strzelec”) Lehmann und Wenzel (DE)
Lehmann und Wenzel
Występują: Samira Wenzel, Stefan Wenzel
Reżyseria: Michael Vogel
Lehmann i Wenzel mieszają motywy z opery Carla Marii von Webera ze starą oryginalną opowieścią z „Gespensterbuch” oraz musicalem Roberta Wilsona „The Black Rider”.
O historii „Freischütz”
Johann August Apel zasłynął swoją „Gespensterbuch”, którą opublikował w 1810 r. wraz z Friedrichem Augustem Schulze. Pochodząca z książki opowieść „Freischütz” oparta jest na starej baśni ludowej. W niemieckim folklorze Freischütz to strzelec, który zawiera pakt z diabłem by otrzymać magiczne kule, które trafią bezbłędnie w każdy cel. Okazuje się jednak, że sześć pocisków jest podporządkowanych woli strzelca, ale siódmy pozostaje w dyspozycji samego diabła. Opowieść została na nowo zinterpretowana pomiędzy 1817 a 1819 przez Johanna Friedricha Kinda i Carla Maria von Weber (z wykorzystaniem motywów z innych źródeł) w formie opery. Musical „The Black Rider” Toma Waitsa, Roberta Wilsona i Williama S. Burroughsa to współczesna realizacja tematu, która także zakorzeniona jest w tej samej opowieści.
Samira i Stefan Wenzel grają... o życie! Z przedmiotami i figurami, gitarami elektrycznymi i sukniami ślubnymi wkraczają w świat radosnych sielanek i groteskowych koszmarów. Bądź uważny ...wiele z ich strzałów dojdzie do celu! Teatr przedmiotu spotyka się tu z kameralną operą.
Lehmann und Wenzel to niezależny, współczesny teatr lalek z siedzibą w niemieckim Lipsku. W ich przedstawieniach dominuje aspekt wizualny a stylistycznie sytuują się pomiędzy popkulturą, folklorem i punkiem. Tematyka spektakli to szeroka przestrzeń pomiędzy operą a osobistym kryzysem, życzeniami i nadziejami. Materiały, przedmioty i samodzielnie skonstruowane lalki są tu równorzędnymi środkami wyrazu z kompozycjami muzycznymi, tekstami literackimi i humorem.